Expoziție aniversară: „Constructorii modelului Bulli”

07.03.2016

Pe 8 martie 1956, în Hanovra, a început producția legendarului Bulli, cum era numit cu simpatie microbuzul VW. Muzeul de Istorie din Hanovra organizează o retrospectivă a începuturilor producției de Transporter, cu o expoziție deschisă între 9 martie și 26 iunie 2016. Autovehiculele excepțional de frumoase din propria colecție Bulli a fabricii pot fi admirate și în reportajele video ale martorilor acelei perioade, dar și în fotografii și exponate ce reprezintă extrem de interesanta istorie a fabricii. Timp de trei zile lucrătoare pe săptămână, tinerii profesioniști de la Volkswagen vor descrie vizitatorilor, în standuri de prezentare interactive, cele mai recente procese de producție și vor oferi informații despre domeniul lor profesional.

 

Profesorul Thomas Schwark, directorul Muzeului de Istorie din Hanovra: "Expoziția prezintă istoria vie a industriei, începută odată cu ieșirea Bulli de pe liniile de producție, și demonstrează totodată efectele fabricii asupra dezvoltării finanțelor publice ale landului, în perioada de după război. Bulli este indispensabil, mai ales în muzeul nostru de istorie, pentru că este expresia rolului și importanței fabricii VW Transporter pentru Hanovra și pentru întregul land Saxonia Inferioară. Am adus laolaltă mai multe exponate, pentru a crea o expoziție interactivă foarte potrivită pentru acest an aniversar "775 ani ai Hanovrei".

 

Primarul Hanovrei, Stefan Schostok, este de asemenea conștient de importanța fabricării modelului Transporter în Hanovra: "60 de ani de autovehicule comerciale Volkswagen - care înseamnă 60 de ani de locuri de muncă sigure pentru Hanovra și regiune. Înseamnă 60 de ani de istorie automobilistică pasionantă pentru orice grup de fani ai VW Bulli și pentru angajații care au contribuit, cu dedicarea și disponibilitatea lor, la inovațiile dezvoltate la modelele și sistemele de producție ale mărcii. VW Transporter nu numai că a asigurat locurile de muncă pentru multe mii de oameni, în fabrică și în regiune. Autovehicule Comerciale Volkswagen a fost de asemenea un partener important al orașului, prin dezvoltarea unor strategii de transport pentru viitor, pe care dorim să le dezvoltăm împreună.

 

Pentru Hanovra și pentru VWN a fost o șansă extraordinară că, acum 6 decade, când se căuta un sit de producție, capitala landului a câștigat în fața a peste 230 de orașe. S-a ajuns astfel la o poveste de succes care a dovedit că fabricile din Germania pot fi încă competitive în producția auto."

 

"Microbuzul VW este o parte a Hanovrei tot atât cât biscuiții Leibniz, stiloul Pelikan și cauciucurile Continental", subliniază Dr. Eckhard Scholz, președintele Consiliului de Administrație al Autovehicule Comerciale Volkswagen. Până astăzi, în capitala landului Saxonia Inferioară au fost produse în jur de nouă milioane și jumătate de autovehicule din seria T.

 

Aici nu este vorba numai de o uzină extrem de valoroasă, ci, mai mult decât orice, de o forță de muncă formată din oameni foarte speciali - constructorii de Bulli. "Angajații noștri abordează această sarcină complexă cu mândrie și pasiune. Cu dragoste pentru acest autovehicul special.", spune Scholz. În Hanovra, fabricația Transporter-ului este caracterizată prin tradiție și experiență. Iar acestea sunt transmise adesea în familie: "ADN-ul de constructor de Bulli a fost inoculat definitiv acestor familii - și în fabrică există câteva. De exemplu, un străbunic a ajutat la ridicarea fabricii, iar strănepotul său se instruiește acum pentru a deveni specialist în mecatronică", spune președintele consiliului de administrație.

 

Producția autovehiculului ce va deveni cunoscut drept "principalul exponent al miracolului economic" a început în 1950, în Wolfsburg. Când modelul Bulli cu numărul o sută de mii a ieșit de pe linia de asamblare în 1954, a devenit extrem de clar că Transporter are nevoie de propria fabrică de producție. Capacitatea de producție a fabricii principale din Wolfsburg nu mai era suficientă pentru a răspunde cererii. Pe lângă producția de Beetle, acolo era posibilă fabricarea a 80 de Bulli pe zi, dar era nevoie de 330.

 

Prof. Heinrich Nordhoff, director al Volkswagenwerk GmbH, a ales Hanovra pentru situl de producție. Construcția inițială a început la mijlocul lui februarie 1955 - în miezul unei ierni geroase, cu ninsori puternice - în nordul orașului, la sud de Canalul Mittelland și chiar lângă autostradă, pe Mecklenheidestrasse, în districtul Stöcken.

 

Simultan, Volkswagen își specializa deja noii angajați în construcția de Transporter. În rețeaua de transport feroviar a fost adăugat încă un tren, pe care acești angajați îl luau la ora 4:10 a.m. din stația principală către Wolfsburg, unde se instruiau în fabricarea Bulli.

 

După numai un an de la începutul construcției, 8 martie 1956, primul Bulli a ieșit de pe linia de asamblare a proaspetei fabrici pentru Transporter. Bertina Murkovic, vicepreședintă a Comitetului de întreprindere de la Autovehicule Comerciale Volkswagen: "Lansarea producției pentru T1 în Hanovra Stöcken a fost începutul unei povești de succes de zeci de ani, care durează până astăzi. Într-o perioadă extrem de scurtă, a fost creat de la zero un sit de producție de pionierat, care va deveni unul din stâlpii principali ai grupului, înglobând dedicarea uriașă a multor mii de oameni. Ceea ce caracterizează acest sit este experiența și pasiunea angajaților săi care cred în fabrica lor, pentru că au locuri de muncă stabile prin care își pot construi propriul viitor."

 

Locurile de muncă de la noua fabrică Volkswagen au fost foarte solicitate. Erau plătite mai mult decât dublu față de salariul mediu din alte domenii: salariul mediu pe oră era de 2,50 mărci germane față de 1,20 mărci germane. În 1955, un kilogram de cafea costa în jur de 10 DM - și un kilogram de pâine doar 68 feningi. În anii 1950, mulți și-au părăsit locurile de muncă sigure pentru a construi autovehiculul Bulli la noua fabrică de Transporter din Hanovra. În general, era nevoie de curaj, experiență, inventivitate și încredere în sine - calități proprii fiecăruia dintre constructorii Bulli.

 

În expoziție sunt prezentate și declarații ale martorilor. Heinz Hilbich și Gerd Mogwitz, care mai târziu vor servi în mandate consecutive ca președinte al comitetului de întreprindere, au organizat prima grevă a navetiștilor de la Hanovra, pentru a obține rambursarea de către companie a costurilor de transport, pentru jumătate din numărul angajaților - și cu succes. Apoi a fost Gunter Noltemeyer, care - spre groaza părinților săi - a renunțat la slujba sigură de funcționar la bancă pentru a se angaja la Volkswagen. Familia i-a spus: "Să muncești într-o astfel de fabrică de mașini, ar fi mult mai bine să renunți." Și iat-o pe soția lui Noltemeyer, Hanni, pe care a întâlnit-o la Volkswagen și cu care are o căsnicie fericită de 39 de ani. "În 1957, am câștigat 200 DM cu care am venit acasă, din care am plătit 50 mărci cheltuielile de trai strict necesare. Mi-au rămas 150 de mărci din care am luat 10 pentru a-mi cumpăra o cutie mare de cremă Nivea - un vis de lux îndeplinit!" spune Hanni Noltemeyer.

 

La început, în martie 1956, în fabrica din Hanovra lucrau 4.000 de angajați -inclusiv 25 de femei. Și produceau 230 de autovehicule Transporter pe zi. Până la sfârșitul anului 1956, în echipă erau deja angajate 270 de femei, iar în 1959, 1.044. Testimonialul oferit de Margot Krey, angajată ca muncitor necalificat în 1959 în secția de motoare și care a fost apoi aleasă delegat sindical, ca reprezentant al angajaților pentru drepturile femeilor între 1964 și 1993. "În 1974, după multă rezistență, am reușit să introduc în fabrica de la Hanovra saloane de maternitate.

 

Pe atunci, era o singură astfel de facilitate, atât la Volkswagen AG cât și în Republica Federală!" Povestește astăzi cu bucurie Krey.

 

Bulli a devenit un model de succes mult dincolo de piața internă. În 1962, angajații au celebrat producerea VW Transporter cu numărul un milion 'Fabricat în Hanovra'. După T1, producția succesorului, T2, a început în 1967. Apoi a fost urmat de T3 în 1979, de T4 în 1990 și de T5 în 2003. A șasea generație a ieșit de pe linia de asamblare a fabricii din Hanovra în 2015, continuând seria acestui model de succes. Astăzi, situl de producție este cel mai mare angajator din industrie, cu 14.500 locuri de muncă, și cu cea mai largă activitate de instruire din Hanovra, cu 750 de practicanți.

 

Scholz a subliniat că are toate motivele să fie optimist în legătură cu situl de producție. "Rezervările de comenzi pentru T6 sunt bine acoperite", a spus el, adăugând că în anii trecuți, Autovehicule Comerciale Volkswagen a investit în special în noi facilități, cum ar fi cel mai mare atelier de prese din Europa și în "procese noi de asamblare pentru viitor", dar și în noi tehnologii precum printarea 3D și utilizarea viitoare a roboților ușori. "Am făcut tot posibilul pentru a continua construirea modelelor Transporter 'Fabricat în Hanovra', și în următorii 60 de ani", spune Scholz.